• Sportmassage...

    verbetert de sportprestaties.
  • Sportmassage...

    helpt letsel voorkomen.
  • Sportmassage...

    is zeker niet alleen voor sporters.
  • 1
  • 2
  • 3

Wat is sportmassage?

Een passende definitie van sportmassage is:

Het toepassen van een aantal handgrepen op een deels ontbloot lichaamsdeel van een gezonde sporter, met als doel het prestatie en herstelvermogen te verbeteren, de lichamelijke conditie te verbeteren en de nadeligheden van zijn of haar sportbeoefening weg te nemen. Simpel gezegd verbeterd sportmassage de afvoer van afvalstoffen en vocht, verbeterd spierherstel waardoor blessures/klachten worden voorkomen en de sporter/persoon sneller weer actief kan worden.

Wanneer een persoon/(top)sporter een sportieve inspanning heeft gehad zal zich in de spier vocht en afvalstoffen ophopen. De meeste herkennen dit als spierpijn en ‘lopen’ dit er wel even uit. Echter, daarmee heb je je spier nog niet geholpen. Er zal altijd wat afvalstoffen en vocht opgehoopt blijven. Deze resten worden ‘knopen’ en kunnen uiteindelijk zich ontwikkelen tot blessures.

Wanneer een sportmassage!

  1. Kort na een inspanning (zoals training of wedstrijd) om vocht en afvalstoffen in de spieren te laten afvoeren. De massage zorgt dan voor minder spierpijn en minder kans op blessures;
  2. Tussen twee inspanningen in, bijvoorbeeld op een rustdag. Dit is een ontspannende massage. Een massage zorgt voor verlichting en bespoedigt het herstel;
  3. Vlak voor een inspanning. Sportmassage kan voor een training of wedstrijd gegeven worden waarbij de stimulerende massage zorgt voor een goede doorbloeding en de spieren voorbereidt op de komende prestatie;
  4. Bij (opnieuw) beginnende sporters kan de sportmasseur een belangrijke rol spelen, bijvoorbeeld bij de opbouw van een goede conditie. Door samen met de sporter een goed gerichte training samen te stellen, wordt de kritische grens niet overschreden.

De effecten van een sportmassage zijn:

  • een verbeterde doorbloeding.
  • om vermoeidheidsverschijnselen, die het directe gevolg zijn van een lichamelijke inspanning, terug te dringen;
  • de afvalstoffen die vermoeidheidsverschijnselen, pijn of kramp veroorzaken worden uit de spieren gemasseerd;
  • een verbeterde spierfunctie (door de verbeterde spierdoorbloeding en door beïnvloeding van de spiertonus).
  • een algemene invloed op het welbevinden (krachtgevoel, vermoeidheid, verdieping van de ademhaling, slaapbevordering, stemming en psyche).
  • Psychologisch effect